Lahega header Prorange varumärke

Prorange – Professionell bilvård

Under hösten 2008 påbörjade vi arbetet med att skapa konceptet och varumärket Prorange för professionell bilvård. Vår produktserie No1 hade några år på nacken och vi ville skapa en ny helhetslösning för fordonsvård. Ett koncept som skulle innehålla ett brett produktsortiment, högklassig utbildning, rikstäckande support och marknadsföring.

I bakgrunden fanns också vårt fokus på internationella affärer och därför ville vi ha ett gångbart varumärke som skulle varumärkesskyddas internationellt.

Namnet

Många förkortningar och varianter diskuterades men slutligen kom vi fram till att en variant på den relativt nya konsumentserien Autorange kändes rätt. I och med att varumärket skulle rikta sig mot en professionell yrkesgrupp så blev det naturligt med PROrange.

Flaskan

Utvecklingsfaser av ProrangeflaskanVåra 1-litersflaskor i serien No1 hade en egen identitet med rillor på sidorna för bättre grepp. Det ville vi ta med oss. Det fanns andra former som diskuterades och förkastades. För att inte bara se prototyper på papper så gjorde vi även trämodeller som vi kunde känna på. Färgen på 1-litersflaskorna fick samma blå som i logotypen.

Logotypen

  • Precis som namnet fick formen på logotypen följa Autorange. Men i en annan färgställning.
  • Inspirationen till formen på plattan är från en grill på en amerikansk 50-tals sportbil.
  • Den stiliserade bilen är siluetten på en Porsche Cayman som introducerades på bilsalongen i Frankfurt hösten 2005.
  • Typsnittet är Berthold Akzidenz Grotesk, Bold Extended.
  • BY LAHEGA är för att tydliggöra att det är ett kvalitetsvarumärke från Lahega.

Färger etiketter och process

Prorange färgerkoderFör att göra sortimentet mer lättöverskådligt delade vi in det i fyra avdelningar där varje moment fick en egen färg som återkommer på etiketter och material:

  • Washbay
  • Interior
  • Exterior
  • Special