Header med logo Autorange

Autorange – Vårda din bil som proffsen!

 

Lahegas konsumentserie för bilvård

Utveckling av bilvårdsprodukter har legat oss varmt om hjärtat ända från starten 1958. Sedan några decennier har vi därför varit en dominerande leverantör till bilbranschen med svenska egenutvecklade produkter. I synnerhet till de som jobbar med professionell bilvård. Fram till år 2005 famlade vi dock med hur vi skulle göra med produkter för den stora konsument marknaden. Vår dåvarande professionella produktserie No1, var mytomspunnen. I olika bilvårdsforum på nätet nämndes det med stolthet att man kommit över någon av våra produkter.

No1 bilvårdsprodukterVi själva var också väldigt stolta över vår No1-serie och bestämde till slut att vi skulle skapa en konsumentserie vi kunde vara lika stolta över. Utifrån vår professionella serie skulle vi skapa en högkvalitativ konsumentserie för de privatpersoner som ville Vårda sin bil som proffsen.

En projektgrupp startades där vi även involverade konsumentexpertis utanför företaget. Redan i ett tidigt stadium bestämde vi att flaskorna skulle vara orange.

Namnet

Givetvis var en av grunderna att namnet skulle gå att varumärkesskyddas och då inte bara i Sverige. Internationell försäljning kräver ett...  internationellt namn. Vi ville även ha någon koppling till bil och bilvård givetvis. Ordlekarna var många och slutligen blev det det  geniala namnet Autorange®. Tycker vi själva i alla fall.

  • AUTOmobile; för kopplingen till bilar 
  • RANGE; från engelskans produkt range (produktserie)
  • På köpet fick vi också in färgen på flaskan AutORANGE

Idag är Autorange® ett registrerat och väl skyddat varumärke för den internationella marknaden.

Färgerna

Vad harmonierar och kontrasterar en kraftig färg som orange? Efter genomläsning av ett års utgivning av tidningarna Bilsport och Auto motor & sport så stod det klart att dåtidens färger bland extrema showbyggen var; orange, fluoriserande grönt och lila. Så så fick det bli.

Rob1n 

Året efter introduktionen av Autorange lärde vi känna Robin (Rob1n). Han byggde om en Porsche 944 R 1989 från grunden. Att tycke mellan Autorange och bilen uppstod var självklart. Rob1n fick sedan priset "Best In Show" på Bilsport Performance & Custom Motor Show, i Jönköping, när han ställde ut i vår monter.

Du kan läsa mer fakta om bilen på gatbilar.se.

Logo

Autorange logo i delarInspirationen till formen på plattan på logotypen kom efter bläddrande i ovan nämnda tidningar. En grill på en amerikansk 50-tals sportbil.

Den stiliserade bilen är siluetten på en Porsche Cayman som introducerades på bilsalongen i Frankfurt hösten 2005.

Typsnittet är Berthold Akzidenz Grotesk, Bold Extended.

Autorange var det första varumärket vi tillförde BY LAHEGA för att tydliggöra att det är ett kvalitetsvarumärke från oss.

Övrigt

Du kan läsa mer om produkter och hur du använder dem på Autorange på autorange.se.

På produktsidorna kan du med vår filtreringshjälp lätt hitta rätt produkter. Under Varumärke väljer du Autorange. Med funktionen Mina Produkter lägga dem i en produktkorg som du kan skicka till någon. En återförsäljare t ex.